Fra analog til GSM-nett
De fleste i Gjerstad hatt trygghetsalarmer hvor en måtte ha analog telefonlinje. De nye alarmene går over GSM-nettet.
Når en alarm utløses, vil det være et kommunalt responssenter, som er bemannet med helsefaglig personell, i Kristiansand som svarer. Ut fra samtalen vil bli satt i gang tiltak. I de mange tilfeller vil det være hjemmesykepleien som blir kontaktet, i alvorlige hendelser kan det være ambulanse. For brukerne vil det stort sett være utseendet på trygghetsalarmene som er annerledes.
Bedre driftssikkerhet
Driftsmessig vil de nye alarmene være bedre; de virker når strømmen går, og kan overvåkes når det gjelder om de virker som de skal slik at feil kan oppdages umiddelbart. De nye trygghetsalarmene gir nye muligheter, det kan ut fra brukerens behov, kobles til flere alarmer, som f.eks brann-, dør-, og fallalarmer. Trygghetsalarmer administreres av enhet for pleie og omsorg, innvilges etter behov med en egenbetaling på kr 360 per mnd. i Gjerstad.
Kilde: Gjerstad kommune.